Kulatý stůl - Kariéra v Európskej únii
V poradí piaty Kulatý stůl v semestri bol naladený v kariérnom duchu. Pozvanie prijal zamestnanec Európskej komisie Martin Páv.
Dne 28.3. se na půdě Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity uskutečnila první Masarykova debata jarního semestru, tentokrát na téma „Přechod k elektromobilům je třeba urychlit.“
Dne 28.3. se na půdě Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity uskutečnila první Masarykova debata jarního semestru, tentokrát na téma "Přechod k elektromobilům je třeba urychlit."
Na straně PRO TEZI se debaty zúčastnili Peter Badík, spoluzakladatel firmy GreenWay a zakladatel Slovenské Asociace pro Elektromobilitu, a Lukáš Hataš, prezident Tesla Owners ČR. Na straně PROTI TEZI pak vystoupili doc. Ing. Ján Lešinský, CSc., docent na Strojírenské fakultě Slovenské technické univerzity v Bratislavě, a prof. Ing. Jan Macek DrSc., působící v Centru udržitelné mobility Fakulty ČVUT v Praze. Diskuzi moderoval bývalý absolvent Fakulty sociálních studií a moderátor České televize Jakub Vácha.
Diskuse začala hlasováním, kdy 82 přítomných diváků vyjádřilo svůj názor na danou problematiku. Většina publika, 46,3%, byla proti urychlení přechodu na elektromobily. Za urychlení přechodu bylo 34,1% přítomných a 19,5% bylo nerozhodnuto. Následovalo představení hostů. Poté každý z diskutujících obdržel sedm minut na představení svého argumentu.
Jako první svůj proslov přednesl Lukáš Hataš. Hned na začátku zdůraznil nutnost této debaty, protože dle něj mezi námi o problematice koluje mnoho polopravd a lží. Podíl na šíření těch polopravd má podle něj právě upadající průmysl kolem spalovacích motorů. Pan Hataš také nastínil obraz nerovnosti mezi „bohatým severem oproti chudému jihu“, který je závislý na zemědělství a nejvíce trpí pro náš rozvoj. Dle Hataše je pravda, že i elektromobil má uhlíkovou stopu, ta je ale násobně nižší než uhlíková stopa „ropomobilu“. E-fuels mohou být řešení situace, ale podle slov pana Hataše je jejich výroba mnohem energeticky náročnější než použití energie k pohonu elektromobilů. V roce 2035 pak dle Hataše bude tolik obnovitelných zdrojů, že správnost přechodu na elektromobily už nikdo nezpochybní.
Jako druhý promluvil pan docent Lešinský, který uvedl, že není proti elektromobilitě, ale k přechodu je pro něj podmínkou udržení současného HDP a úrovně života. Podle docenta Lešinského elektromobilita bez emisí není možná, protože dnes Evropa stále produkuje 2/5 své energie z fosilních paliv. Elektromobily jsou také velmi neefektivní, protože na vzdálenost 500km je nutná 43kg nádrž s benzinovým palivem, v případě elektromobilů je ale třeba 830kg baterka. Pan docent také mluvil o nebezpečí při nehodách, kdy nastává problém současné elektromobily uhasit. Dle docenta Lešinského budeme do roku 2035 potřebovat 500 milionů elektromobilů a 1 miliardu aut se spalovacím motorem abychom udrželi současnou úroveň mobility. Podle pana docenta je odpovědí na snížení emisí CO2 nikoliv elektromobilita, ale uskrovnění se společnosti.
Podle pana Badíka je základem stanovit si „endgame“. Tou je podle Pána Badíka doprava, která by byla tichá, bez zplodin a pomohla by nám se osamostatnit závislosti na režimech, se kterými nejsme kompatibilní. A je-li toto cíl, na kterém se všichni shodneme, pak otázka, podle Pána Badíka, zní spíše proč bychom neměli? Samostatnou otázkou, jak Pan Badík zmínil, je zda právě elektromobily jsou cesta k dosažení cíle. Pan Badík vyslovil své přesvědčení, že podle jeho názoru jsou elektromobily nejlepší možnou cestou, jelikož jejich technologie se vyvíjí rychle a dosahují v poslední době výrazných pokroků.
Pan profesor Jan Macek začal jsem proslov nepříjemným konstatováním, a to, že urychlení přechodu v oblasti osobních automobilů zvýší emise, skleníkových plynů minimálně do roku 2060. Skleníkové plyny jsou však samy o sobě zdraví neškodné. Podle profesora Macíka je však bezemisní mobilita neuskutečnitelným snem. Profesor Macík dále rozebral některé základní rozdíly mezi auty se spalovacími motory a elektromobily. Na závěr profesor Macek zdůraznil, že EU by mělo nakládat s dotacemi opatrně a měli by investovat do všech druhů technologií, protože nevíme, které z nich se ukáží jako ty správné. Zároveň varoval před mýlením si dotování výzkumu a dotování převozu.
Debata se následně přesunula do 2. fáze, kde řečníci konfrontovali své názory s protistranou a odpovídali na moderátorovy otázky. První otázka směřovala na pana Badíka, jehož firma se zabývá výstavbou infrastruktury pro elektromobily. Dotaz se týkal schopnosti potřebné infrastruktury zrychlit přechod na elektromobily. Podle pana Badíka je to možné. Co se týká potřebné energie k pohonu těchto elektromobilů, byl by dle něj potřeba 30% nárůst. Nahrazení elektromobilů je přitom zdlouhavý proces a auta se spalovacím motorem budou fungovat ještě dlouho. V dnešní době je úroveň bateriových elektrických aut kolem 1% ze všech aut v provozu (na Slovensku pravděpodobně, pozn. autora), oproti tomu Norsko má 30%. Meziročně by podle odhadů pana Badíka bylo třeba zvýšit výrobu energie o 1%. Oproti tomu výzvou je, podle slov pana Badíka, změna výroby elektřiny. Rozvoj soustavy pan Badík, přirovnal k rozvoji internetu: „15-20 let dozadu, by nikdo neřekl, že všude v Brně budete mít dostupný internet,... protože by vám každý řekl, že proto musíme rozkopat celé Brno, a to se nikdy nestane, ale stalo se...“.
Druhá otázka směřovala na profesora Lešinského, a to na jeho názor, že pokud jsou elektromobily evropským trendem, proč by to nebylo možné i u nás? Pan docent Lešinský konstatoval, že Norsko má podstatně lepší infrastrukturu pro elektromobily. Pokud by totiž byla elektro nabíječka zapojena na vesnici, tak minimálně jedné ulici vypadne proud. Slovensko má totiž starou síť, jenž byla vybudovaná po druhé světové válce. Pan docent vyslovil obavu, že by u zavedených elektromobilů nastala potřeba regulace elektrické energie. Stabilita sítě je pak dle něj rozhodně problémem.
Děkujeme všem hostům za přijetí pozvání, a také divákům za jejich účast a dotazy debatujícím. Budeme se těšit na příští setkání.
Záznam diskuze je dostupný pod tímto odkazem: https://fb.watch/jKOIba0L07/.
Foto: Lukáš Bastl